Thuisbegeleiding

Jawel, u leest het goed. Thuisbegeleiding. Gisteren kwam iemand van thuisbegeleiding voor het eerst langs. Toegegeven, ik was een beetje zenuwachtig. Al wist ik wel wat het ongeveer inhield, toch… Het gaat over je kleintje, over jezelf ook een stuk blootgeven.
Wat viel dat ontzettend goed mee! Er werd oprecht geluisterd naar ons verhaal.

De eerste kennismaking verliep goed. En iemand die weet waarover ze praat. Dat stelt extra gerust. Ze zag meteen dat Berre last had van het licht. Sja, en laat ons nu net een huis hebben met heel veel grote ramen. We zullen zien, nu het goede weer in aantocht is, hoeveel last Berre hiervan heeft. En anders komt er verduistering hé. Ook verhoogde kinderbijslag aanvragen werd ons aangeraden. Berre zal niet in de hoogste schaal komen te liggen, dat weten wij ook. Maar daar had ik nooit aan gedacht. Verhoogde kinderbijslag voor ons? En toch vond ik het niet moeilijk om dit te horen. Al denk ik niet dat ze daar mee zouden moeten afkomen zijn als we voor het eerst naar het UZ gingen. Het aanvaarden is nog moeilijk, maar ik kan het wel ergens een plaatsje geven. Ik zou het liefst van al dit niet moeten aanvragen, maar als er aanpassingen nodig zullen zijn aan ons huis of als Berre verschillende brilletjes nodig zou hebben, is dit wel welkom. Want een ziekenfonds dekt hierin niet alle kosten en maar om de zoveel tijd. En een kind met een bril… je kan het je al voorstellen. Hier eens een oor af of daar eens een krakske… Afwachten wat de ERG zegt natuurlijk (die nog steeds niet gepland is), maar we zien dat een zonnebrilletje hem deugd doet. Hij doet zijn oogjes meer open. Maar misschien heeft hij wel een lichtere nodig voor binnen en een donkerdere voor buiten? Dat is nog afwachten. Ik schreef het ooit al eens dat wachten iets is wat wij ondertussen zeer goed kunnen.

Er werd ons gezegd dat, nu Berre bijna begint te stappen, we misschien wel meer zullen zien van zijn visuele beperking. Niets is zeker en niets is 100% duidelijk voor ons. Maar nu hebben we een klankbord, waar we terecht kunnen met al onze vragen en verhalen. Ik kijk alvast uit naar onze volgende afspraak.

Groetjes,
Joke

Een gedachte over “Thuisbegeleiding

Plaats een reactie