Leuke en minder leuke dingen aan het mama-zijn.

Hoe denkt u over het moederschap? Mogen we daar een eerlijke mening over hebben? Of is het beter om het altijd te verbloemen naar de buitenwereld toe?

Misschien begeef ik me op glad ijs, maar de hetze rond de waarheden van het moederschap die radiopresentatrice Siska Schoeters op Vlaanderen losliet kwamen ook tot bij mij. Ik volg al enige tijd The Gentlemom en dit alles geeft stof tot discussie.

Het is niet zwart en het is niet wit, dat moederen. Ik ben een grijze mama, die het ene moment met Berre zaaaaalig vindt en het andere moment even mijn kind gewoon ergens anders wil droppen. Al moet ik toegeven dat die momenten zeldzaam zijn. Berre is doorgaans een ongelooflijk braaf kind. En hier was het één en al grote roze wolk. Maar ik besef dat dat niet overal zo is. Berre huilde bijna nooit, nog steeds huilt hij weinig. Al probeert hij de laatste tijd vaker zijn gelijk te halen of een goestingske te krijgen met een huilbui. En als ik moe ben, dan kan ik dat niet goed verdragen en krijgt hij al eens rapper toe, dan wanneer ik me goed in mijn vel en uitgerust voel.

Hé, het is oké, dat het af en toe eens minder gaat! Ik vertel het niet altijd tegen iedereen hoe ik me echt, echt voel. Het gaat hier met ups en downs. We kregen de laatste weken ook wat te verwerken. Over een roze wolk die bij ons in het begin zo schoon was, de laatste weken kregen we toch wel wat zwarte donderwolken boven ons. Die wolken, ze veranderen geregeld eens van kleur, maar ach, achteraf is dat allemaal niet zo heel erg.

3 dingen die ik moeilijk vind aan het moederen:

  1. Niet kunnen gaan en staan waar ik wil. De eerste maanden had ik het daar het moeilijkste mee: niet gewoon je tas kunnen nemen en de deur achter je dicht kunnen trekken. Ik sloot me op. Nog soms, maar het betert. Berre gaat gewoon mee nu, toen hij nog een piepkleine baby was vond ik dat moeilijk. Al moet je rekening blijven houden met slaapmomentjes en een hele verhuis (pampers, eten, drinken, speelgoed, reservekleertjes,…). Ach, dat betert wel.
  2. Minder tijd voor hobby’s. Al zal u denken: allé jong, ze heeft nog tijd om te bloggen en om dingen te maken? Ik verplicht mezelf om 2 avonden per week tijd aan mezelf cadeau te doen. Dan wel nadat ik een beetje opruimde en eventueel gauw nog wat werkte voor school.
  3. Als ik met iets bezig ben dat niet kunnen afwerken of niet goed kunnen doen. Hiermee bedoel ik: als ik de vaatwas vul er een klein meneertje speelgoed tussen de vuile vaat komt steken, tijdens het koken alle schuiven komen opentrekken,… Soms kan ik daar wel eens op vloeken. Achteraf voel ik me slecht dat ik dan de zeurende mama ben, maar het stoort me soms echt wel.

En er zijn er wellicht nog, maar al bij al erger ik me er niet aan, dus zal het zo erg niet zijn. 🙂

3 dingen die ik leuk vind aan het moederen:

  1. Met stip op de eerste plaats: veel te natte zoenen krijgen en een zoon die heel graag en vaak komt knuffelen. Niets ter wereld is me meer waard dan die kleine momentjes elke dag!
  2. Ik geniet meer van kleine dingen sinds ik mama ben. Niet alleen van onnozelheden die Berre uithaalt of grappige dingen die hij zegt, maar ook van kleine momentjes met het lief of voor mezelf. Een avondje weg is intenser genieten dan vroeger, omdat het minder vanzelfsprekend is nu.
  3. Na een zware werkdag je kind gaan afhalen bij de onthaalmama’s: gegarandeerd de dag al half vergeten. Als dat kind goedgezind blijft, dan maakt dat je hele dag weer helemaal goed. Berre kan dat, wat een tovenaar toch!

Uiteraard zijn er nog veel meer leuke dingen aan het mama-zijn (zot doen, terug op speeltuinen spelen, leuke kleertjes shoppen, een kind dat je bewondert om je zangtalent dat je niet hebt,…). Deze leuke mama kan het heel schoon zeggen: laat ons lief zijn voor onszelf en voor andere mama’s. Niet alleen voor andere mama’s, maar ook voor andere papa’s, voor mannen en vrouwen die niets liever zouden willen dan papa en mama mogen zijn,…

_DSC0486

Lieve kleine Berrebeer, ALTIJD zal ik je graag zien! Je hebt mijn leven al ontzettend verrijkt. Lof joe! X je mama

2 gedachtes over “Leuke en minder leuke dingen aan het mama-zijn.

  1. Ik kan me heel erg vinden in je beide puntjes 3… Ik ben ook dikwijls geërgerd dat ik niet zo snel de vaatwas kan ledigen als ik zou willen of dat ik tijdens het koken de Tupperware kast ook weer moet opruimen… Het eerste bij de minder leuke dingen had ik ook heel erg bij mijn eerste, ondertussen ben ik er al zo aan gewend dat je niet zomaar meer je deur kan uitgaan, dat ik er bijna niet meer bij stilsta!

Geef een reactie

