Zandkoekjes

Zoals jullie misschien al weten ben ik wel fan van de recepten van Juliette’s. ’t Is al eventjes geleden, maar uit Juliette’s bakboek maakte ik de zandkoekjes. Op de foto zagen ze eruit gelijk bij de bakker, dus dat wou ik even testen (of ze er bij mij dus ook zo gingen uitzien en vooral of ze zo gingen smaken…).

En… ik vond die van mij er goed uitzien, maar vooral lekker smaken. Jaja, gelijk bij de bakker! En dan heb ik nog niet gesproken over de geur in huis, ZALIG! 🙂

Het receptje?
Hier komt het:

Ingrediënten:

  • 250 gram boter op kamertemperatuur
  • 200 gram suiker
  • 1/4 koffielepel vanille-essence
  • snufje zout
  • 1 ei
  • 1 eierdooier
  • 500 gram bloem (ik gebruik patisseriebloem)
  • 2 gram bakpoeder
  • 10 gram cacaopoeder (ongesuikerd)

Werkwijze:

  1. Meng de boter met de suiker.
  2. Voeg de vanille, het zout, het ei en de eierdooier toe en meng goed.
  3. Zeef de bloem samen met het bakpoeder en kneed door het deeg.
  4. Verdeel het deeg in 2 gelijke delen.
  5. Meng het cacaopoeder door de helft van het deeg.
  6. Laat het deeg ingepakt in plasticfolie enkele uren rusten in de koelkast.
  7. Als je wil beginnen met bakken, verwarm je eerst de oven voor op 180°C.
  8. Verdeel beide degen in 2 porties en maak er 4 grote rollen van. Zorg voor een diameter van ongeveer 3,5 centimeter.
  9. Leg 1 vanillerol en 1 chocoladerol tegen elkaar en rol ze samen tot een gemarmerd effect. Maak er opnieuw een rol met een diameter van ongeveer 3,5 centimeter van.
  10. Snijd plakken van ongeveer 1 centimeter dikte van de gemarmerde rol, de vanillerol en de chocoladerol. Leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat.
  11. Laat de koekjes ongeveer 18 minuten bakken. Als de randjes van de koekjes donkerder kleuren, zijn ze klaar, laat ze anders nog iets langer bakken.

Zo simpel is het dus.
Wij aten natuurlijk niet alle koekjes zelf op. Ik gaf mijn lief er mee om te trakteren op zijn werk.
Ik maakte zelfs een etiketje in het Frans, aangezien het merendeel op zijn werk Franstaligen zijn. Ze waren onder de indruk.

P1080766 P1080775

 

 

 

 

 

Luchtdicht verpakt blijven de koekjes ook nog wel even lekker van smaak. Uiteraard zijn ze versgemaakt het allerlekkerst.

Maar misschien is het een leuk idee om cadeau te geven de komende Kerst.

 

Veel bakplezier,
Joke

Geef een reactie

