speculaas en honing in 1 cupcake

Ik ben geen fan van honing op de boterham. Maar ik vind het zoete goedje wel heerlijk in mijn tasje thee of in combinatie met speculaas. Als je kaastaart maakt, kan je speculaascrumble met honing en boter mengen en wauw… dat is zoooo lekker. Oja, speculaascrumble, gelijk ik het noem, zijn gewoon speculaasjes kapot gemaakt, dus makkelijk zelf te doen.

Omdat het feestvarken voor speculaassmaakjes koos, wou ik deze combinatie toch ook eens testen in een cupcake. Hier ook geen foto’s en ja, ze zagen er ook zo goed uit. En ik vond ze lekker, al zeg ik het zelf.
Ingrediënten voor ongeveer 12 cupcakes:

  • 150 gram boter op kamertemperatuur
  • 100 gram kristalsuiker
  • 3 eetlepels honing (ik gebruikte zomerhoning van de imker, maar je kan gerust honing uit de supermarkt gebruiken. Naargelang de honing die je gebruikt zal je smaak ook wel iets veranderen).
  • 3 eieren
  • 150 gram zelfrijzende bloem
  • 10 gram speculaaskruiden (te vinden bij Delhaize of Dille&Kamille)
  • speculaascrumble naar smaak (ik deed erbij op het zicht, dus heb het niet afgewogen)

Werkwijze

  1. Verwarm de oven voor op 170°C.
  2. Klop de boter, de suiker en de honing in een kom tot een licht en luchtig mengsel.
  3. Voeg de eieren, de bloem en de speculaaskruiden toe en klop tot een glad beslag.
  4. Roer er dan de speculaascrumble onder.
  5. Doe het beslag in de cupcakevormpjes die in een bakplaat zitten.
  6. Bak de cupcakes ongeveer 15 à 20 minuten in de oven.
  7. Laat de cupcakes nog 10 minuten afkoelen in de vorm voor je ze laat afkoelen op een taartrooster.

 

Bij deze kunnen de zoetemondjes weer tevreden gesteld worden 🙂

 
Smakelijk!
Joke

 

Geef een reactie

