Appeltaart

De buurman kwam me vorige week een rol bladerdeeg brengen. Tof… maar we vertrokken 2 dagen erna op reis en ik had mijn boodschappen al gedaan… Een quiche was dus uitgesloten. Dan nog maar eens een taartje. Iets eenvoudig. En hier ben ik dan weer met mijn appel en kaneel 🙂

Ingrediënten:

  • rol bladerdeeg
  • 2 appels
  • een halve liter melk
  • 125 gram suiker
  • 50 gram puddingpoeder
  • 1 eidooier
  • abrikozenconfituur
  • klontje boter
  • eventueel kaneel

Werkwijze:

  1. We maken eerst de banketbakkersroom. Kook de melk met ongeveer de helft van de suiker.
  2. Vermeng het puddingpoeder met de rest van de suiker, een beetje melk en de eidooier toe. Roer goed door elkaar.
  3. Giet dit bij de melk als deze kookt en roer goed.
  4. Laat de banketbakkersroom kort doorkoken.
  5. Giet onmiddellijk over in een andere kom en dek af met plasticfolie – dit om een velletje op je banketbakkersroom te voorkomen-.
  6. Laat snel afkoelen in de koelkast.
  7. Verwarm de oven voor op 220°C.
  8. Leg het bladerdeeg – met het bakpapier – in een ronde bakvorm.
  9. Druk het bladerdeeg goed aan en prik er gaatjes in met een vork.
  10. Doe de banketbakkersroom op de bodem. Als deze nog wat warm is kan je hem met een lepel gemakkelijk verdelen. Als je banketbakkersroom al is afgekoeld spuit je deze er best op met een spuitzak.
  11. Schil de appels, snij in schijfjes en leg ze waaiervormig op de buitenste rand van de banketbakkersroom.
  12. Leg in het midden van de taart de appelschijfjes horizontaal.
  13. Bestrijk de appelschijfjes met een beetje gesmolten boter waar je al dan niet kaneel aan toevoegt. Dit dient ervoor dat de appelschijfjes niet gaan uitdrogen of krimpen in de oven.
  14. Laat gedurende 20 à 30 minuten rusten en bak krokant af.
  15. Verwarm de abrikozenconfituur en mix deze.
  16. Bestrijk de appelschijfjes na het afbakken met deze abrikozenconfituur. Je kan eventueel nog poedersuiker op de rand van de taart strooien.

Uiteraard aten we onze taart niet helemaal zelf op. We aten een stukje als vieruurtje. En de rest van de taart gaf ik aan de buurman.

 

Smakelijk,
Joke

 

 

2 gedachtes over “Appeltaart

  1. Vraagje ? 20 /30 minuten rusten of rustig want snap niet waarom dan al op punt 7 oven word voorverwarmd als je nog 20 minuten moet laten rusten
    Groetjes

    • Dat is een foutje inderdaad. Ik pas het aan! Je hoeft de oven pas voor te verwarmen als je de taart laat rusten. Al ben ik niet altijd zo geduldig en weet ik niet of dat noodzakelijk is. Ik ging voort van een bestaand recept. Ondertussen al lang geleden dat ik dit maakte… Was nog met een oud oventje toen.

Geef een reactie

