appeltaartjes met speculoos

Home alone… en veel zin om te bakken.

Uit de bib bracht ik het boek ‘Juliette’s speculoos’ mee. Eentje dat nu zeker en vast op mijn verlanglijstje staat. Receptjes voor speculooskoekjes, maar vooral receptjes voor dessertjes met speculoos. Hmm!

Ik koos ervoor om vandaag appeltaartjes met speculoos te maken. Uiteraard niet volledig overgenomen, maar met mijn eigen touch.

In het recept van Juliette wordt er bladerdeeg gebruikt, ik gebruikte zanddeeg. Persoonlijk eet ik dat liever. En daarbij heb ik een beetje ‘vals’ gespeeld. Ik gebruikte een mix voor zanddeeg van de Aveve, waar je enkel een eidooier en 90 gram koude boter op 200 gram mix moet toevoegen.

Ingrediënten:

  • zanddeegmix voor 200 gram
  • 4 koffielepels gemalen amandelen
  • 4 koffielepels suiker
  • vanillepudding
  • 50 gram gemalen speculaas
  • 2 appels
  • 5 gram boter
  • snufje kaneel

Werkwijze:

  1. Verwarm de oven voor op 200°C.
  2. Bekleed beboterde en bebloemde vormpjes met het deeg. Bak het deeg 10 minuutjes blind af.
  3. Meng het amandelpoeder met de suiker. Bedek hiermee de bodem van de taartjes met een dun laagje. Dit is om het deeg te beschermen tegen vocht.
  4. Vul de vormpjes voor 3/4 met de vanillepudding. Je kan zelf banketbakkersroom maken, maar je kan ook gerust de ‘gele pudding’ van Imperial gebruiken.
  5. Leg een laagje gemalen speculoos op de pudding.
  6. Schil de appels en versier de taartjes naar keuze. Ik koos voor een brunoise (kleine blokjes), maar je kan de taartjes ook beleggen met taartjes.
  7. Laat de boter smelten en voeg het snufje kaneel toe. Strijk dit over de appels heen. Wie geen kaneel lust, kan dat eventueel weglaten. Maar ik ben er alvast verzot op.
  8. Bak gedurende 22 minuten.
  9. Laat afkoelen in de vorm.

Zo, wij hebben alvast een lekker vieruurtje voor morgen op onze Nationale Feestdag. Het zal smaken tussen de werken op onze werf door 🙂

Net uit de oven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Smakelijk!

Liefs,
Joke

Geef een reactie

