“Gernoarssoepe”

Garnalensoep dus 🙂

Eens iets helemaal anders dan de zoete lekkernijen. We gingen vorige week met de leerlingen naar de markt en ik kocht er ongepelde garnalen. Heerlijk zo een garnalensoepje.

Graag wil ik jullie dan ook mijn recept meegeven.

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 75 gram grijze garnalen
  • 250 gram garnaalkoppen of ongepelde garnalen
  • 1 l visbouillon of kippenbouillon
  • 1 ui
  • 1 wortel
  • 1 wit van prei
  • 1 eetlepel tomatenpuree
  • 2 eetlepels bloem
  • 1 teentje look
  • room
  • olijfolie
  • cayennepeper

Bereiding:

  1. Pel de garnalen. Hou de koppen apart van de garnalen. Ik vind het zonde om die lekkere garnalen mee te laten koken, dus ik gebruik alleen het ‘afval’ om mijn soep zelf te maken.
  2. Stoof de garnaalkoppen aan in olijfolie, voeg de fijngesneden groenten en look toe en laat even meestoven.
  3. Voeg de tomatenpuree toe, laat even meebakken.
  4. Voeg de bloem toe en laat drogen.
  5. Bevochtig met de bouillon, roer goed los en laat garen op een zacht vuur gedurende 20 minuten.
  6. Passeer door een zeef.
  7. Breng de soep nogmaals aan de kook.
  8. Werk af met cayennepeper. Ik voeg geen zout meer toe, omdat je genoeg zout hebt van je garnalen en je bouillon.
  9. Leg wat garnalen in een bord en schenk er de soep over. Werk af met een scheutje room.

Ik heb de soep gegeven als amuse, dus in kleine glaasjes opgediend.

Garnaalkoppen aanstoven met de groenten.

 

 

 

 

 

De soep mag 20 minuten rustig koken.

 

 

 

 

 

Smakelijk,
Joke

 

4 gedachtes over ““Gernoarssoepe”

Geef een reactie

