verjaardagstaart thema dierentuin

Deze paasvakantie werd ik 27. Morgen terug school, dus traktatietijd. Morgen worden de leerlingen verwend. De collega’s worden vrijdag verwend met lekkernijen.

Ik gebruikte mijn boek van Wendy Schlagwein ‘Een jaar vol taart’. Het is ook de eerste keer dat ik een stapeltaartje maakte. Spannend!

De onderste biscuit is gevuld met banketbakkersroom en chocolade. De bovenste biscuit is een chocoladebiscuit gevuld met een mengsel van mascarpone en frambozen.

De mascarpone-frambozenvulling (heerlijk!):

  • 250 gram mascarpone
  • 250 gram frambozen (ik gebruikte diepvriesframbozen)
  • 50 gram poedersuiker
  • 1 zakje vanillesuiker

Alles gewoon mengen en klaar!

Dan kwam het grootste werk. Decoreren van mijn taart. Het stapelen op zich viel prima mee. Eerst de onderste taart bekleed met rolfondant of suikerpasta. En daarna de bovenste taart erop gezet en bekleed.

De twee taarten bekleed met suikerpasta.
Op beide taarten werd een grijze band gekleefd met water. Op dat grijs werd een motief van stenen aangebracht.

Nadat de taarten bekleed werden, kon ik starten met het boetseren van de dieren. Hierin kruipt altijd het meeste werk. Ik ben toch een 3-tal uurtjes zoet geweest met het boetseren. Het duurde wat langer, omdat mijn biscuit eigenlijk te laag was. Ik volgde het boek van Wendy, maar doordat mijn biscuit te laag was, moest ik alle hoeveelheden halveren. Daarom was het soms wat prutsen en ben ik niet 100% tevreden over alle figuren. Maar hierdoor hebben we ook weer bijgeleerd hé.


Vooral de panda, de tijger en de olifant vind ik minder gelukt. Over de rest ben ik best wel tevreden. Ik heb enkel op de onderste laag taart dieren gezet. Op het verdiep zelf zette ik gras met bloemetjes en op de bovenste taart kleefde ik wolken en kwam de tekst.

Over het algemeen ben ik best wel tevreden over mijn taart. Alleen zie je op de bovenste taart ook wat bulten… Dit komt omdat er stukjes biscuit waren afgebroken bij het besmeren. Ik probeerde het te herstellen, maar hoe meer ik probeerde, hoe meer het mislukte. Ik ben er dan maar af gebleven… Dat vind ik wel een beetje jammer.

Ik hoop alvast dat de leerlingen ervan zullen smullen.

Groetjes,

Joke

Een gedachte over “verjaardagstaart thema dierentuin

Geef een reactie

